|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 24, No. 4, 2011, pp. 390-395
|
Bioline Code: bh11055
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 24, No. 4, 2011, pp. 390-395
pt |
PERCEPÇÃO CORPORAL DE ADOLESCENTES EM AMBIENTES ESCOLARES
Catalan, Valentin Gavídia; de Sousa, Nathalia Parente; de Abdon, Ana Paula Vasconcellos; Falcão, Cristina de Santiago Viana & Catrib, Ana Maria Fontenelle
Resumo
Objetivo: Analisar a percepção corporal de adolescentes em ambientes escolares. Métodos:
Realizou-se estudo qualitativo em uma escola pública de ensino fundamental da cidade de
Fortaleza-CE, Brasil, com estudantes do nono ano escolar, entre 14 a 16 anos e independente
do sexo, no período de março a junho de 2009. A primeira fase constituiu da seleção de dez
alunos, utilizando um desenho esquematizado do corpo humano. Na segunda, conduziu-se
um grupo focal com questionamentos norteadores sobre a percepção corporal e desejo de
mudanças. Resultados: Para os estudantes, a ideia de boa postura seria uma pessoa que
tivesse boa educação e estar reta ao andar e sentar. Percebem-se insatisfação e equívocos
importantes em relação ao seu corpo e postura, e houve unanimidade quanto ao desejo de
obter mudanças. Conclusão: Sentimentos confusos relacionados ao corpo existem, por parte
dos estudantes adolescentes, ao se indagar sobre sua imagem e seu desejo de mudança. Se,
por um lado, afirmam perceber-se com postura correta e adequada; por outro, anseiam por
mudanças, facilmente identificadas com o padrão corporal vigente divulgado na mídia e
cultuado como “corpo ideal”. Torna-se urgente e necessário consolidar cultura de promoção
da saúde na escola, bem como construir ambiente educacional saudável.
Palavras-chave
Postura; Imagem Corporal; Adolescente; Saúde Escolar
|
|
en |
Body perception of teenagers in school environments
Catalan, Valentin Gavídia; de Sousa, Nathalia Parente; de Abdon, Ana Paula Vasconcellos; Falcão, Cristina de Santiago Viana & Catrib, Ana Maria Fontenelle
Abstract
Objective: To assess body perception of teenagers in school environments. Methods: We
conducted a qualitative study in a secondary public school from the city of Fortaleza-CE,
Brazil, with students from the ninth grade, aged 14 to 16 years old, independent of sex,
from March to June, 2009. The first phase consisted of the selection of ten students, using
a schematic drawing of the human body. In the second phase, there was a focal group with
guiding questions about body awareness and desire for change. Results: For the students,
the idea of good posture would be a person who had good education and to be straight
when walking and sitting. We perceived dissatisfaction and important misunderstanding
in relation to their body and posture, and there was unanimity concerning the desire of
achieving changes. Conclusion: There are mixed feelings related to the body, by teenage
students, when you inquire about their image and desire to change. If, on one hand, they refer
to perceive themselves with proper and correct posture, on the other hand, they are eager for
change, easily identified with present standard body reported in the media and worshiped as
“ideal body”. It is urgent and necessary to consolidate the culture of health promotion in
schools as well as build healthy educational environment.
Keywords
Posture; Body Image; Adolescent; School Health
|
|
© Copyright 2011 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|