|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 25, No. 1, 2012, pp. 71-79
|
Bioline Code: bh12012
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 25, No. 1, 2012, pp. 71-79
pt |
VIOLÊNCIA EM ESCOLAS PÚBLICAS E A PROMOÇÃO DA SAÚDE: RELATOS E DIÁLOGOS COM ALUNOS E PROFESSORES
de Souza, Kátia Ovídia José
Resumo
Objetivo: Analisar as percepções sobre a interação entre saúde e ambiente, a partir dos
relatos e diálogos com adolescentes e professores de duas escolas públicas do Rio de Janeiro,
Brasil, sobre a violência e a promoção da saúde. Métodos: Estudo descritivo, qualitativo,
desenvolvido entre fevereiro a junho de 2009, envolvendo 153 alunos de duas escolas
públicas do Rio de Janeiro, e 17 professores. Para a coleta de dados com os estudantes,
adotaram-se a observação participante com anotações em um diário de campo, um
questionário semiestruturado e grupo focal. Com os professores, utilizaram-se a observação
participante com anotações em um diário de campo e grupo de estudo. Realizou-se análise
temática, buscando estabelecer núcleos de sentido. Resultados: Os relatos dos alunos
apresentaram discussões sobre três formas de violência: urbana, escolar e sexual intrafamiliar.
Sobre a violência urbana, os alunos destacaram a questão da falta de segurança pública,
principalmente em sua área de lazer. A violência escolar foi caracterizada como: a) violência
na escola (violência física e psicológica entre alunos, bullying e contra o patrimônio escolar);
b) violência da escola (através de comentários pejorativos de professores sobre alunos);
c) violência contra a escola (desvalorização do professor e as consequências à sua saúde).
Os estudantes também comentaram sobre a violência sexual intrafamiliar, o adolescente
como vítima ou autor da agressão a um membro da família. Conclusões: Estratégias de
enfretamento à violência devem ser estabelecidas como medida de promoção de saúde para
alunos, professores e famílias.
Palavras-chave
Saúde Pública; Promoção da Saúde; Violência; Ensino Fundamental e Médio
|
|
en |
Violence in public schools and health promotion: reports and dialogues with students and teachers
de Souza, Kátia Ovídia José
Abstract
Objective: To analyze perceptions about the interaction between health and environment,
from the reports and conversations with teenagers and teachers from two public schools in Rio
de Janeiro, Brazil, on violence and health promotion.Methods:Descriptive and qualitative
study, conducted from February to June 2009, involving 153 students of two public schools in
Rio de Janeiro and 17 teachers. Data collection among students was carried out by means of
participant observation with notes in a field diary, a semi-structured questionnaire and focus
groups. Among teachers, participant observation with notes in a field diary and study group
were adopted. A thematic analysis was performed, seeking to establish units of meaning.
Results:The reports of the students presented discussions on three forms of violence: urban,
school and sexual violence within the family. About urban violence, the students highlighted
the issue of lack of public safety, especially in their entertainment area. School violence
has been characterized as: a) violence in school (physical and psychological violence
among students, bullying and against school property); b) violence of the school (through
derogatory comments of teachers on students); c) violence against the school (devaluation
of the teacher and the outcomes of school violence on teacher’s health). Students also
commented on sexual violence within the family, the teenager as a victim or the perpetrator
towards a family member.Conclusions:Violence coping strategies should be established as
a health promotion measure for students, teachers and families.
Keywords
Public Health; Health Promotion; Violence; Education; Primary and Secondary
|
|
© Copyright 2012 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|