|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 26, No. 4, 2013, pp. 503-509
|
Bioline Code: bh13127
Full paper language: English
Document type: Research Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 26, No. 4, 2013, pp. 503-509
pt |
As atitudes sexuais, contraceptivas, o lócus de controle da saúde e a autoestima em estudantes do ensino superior
Janeiro, José Manuel da Silva Vilelas; de Oliveira, Isabel Maria Salvado; Rodrigues, Maria Helena Guerra; Maceiras, Maria de Jesus & Rocha, Graça Maria Moraes
Resumo
Objetivo: Analisar as relações entre as atitudes sexuais, contraceptivas, o lócus de controle
da saúde e a autoestima nos estudantes de uma instituição de ensino superior privado.
Métodos: Estudo descrito e correlacional, de abordagem quantitativa, realizado numa
escola de ensino superior da região de Lisboa, com 152 estudantes do 1º e 4º anos dos
cursos de licenciatura em Enfermagem, Fisioterapia, Cardiopneumologia e Radiologia.
Utilizou-se como instrumento de pesquisa um questionário com as seguintes escalas de
avaliação: “atitudes sexuais”, “atitudes contraceptivas”, “lócus de controle da saúde”
e “autoestima”. Os dados obtidos foram submetidos à análise descritiva e inferencial.
Resultados: A maioria dos estudantes (90,7%; n=138) já teve relações sexuais. As atitudes
sexuais foram influenciadas pelo gênero (p=0,0035), e não pelo início da atividade sexual ou
pelo ano de curso (p>0,05). As atitudes contraceptivas estavam relacionadas ao ano que os
estudantes frequentavam (p=0,031) e ao gênero (p=0,029). O lócus de controle externo, em
média, foi mais elevado nas raparigas (29,2) que nos rapazes (30,1). A autoestima aumentou
com a idade dos estudantes (p=0,003). Conclusão: É necessário um investimento em
educação sexual no ensino superior, pois os jovens vivem os seus dias inseridos no ambiente
escolar, passando pouco tempo junto das famílias. A universidade deve assumir uma posição
especial no desenvolvimento do conceito de sexualidade baseado na perspetiva holística do
ser humano, promovendo a educação sexual como fundamental na construção da identidade
humana e imprescindível na promoção da saúde.
Palavras-chave
Estudantes; Educação Superior; Comportamento Sexual; Contracepção; Saúde; Autoimagem
|
|
en |
SEXUAL AND CONTRACEPTIVES ATTITUDES, THE LOCUS OF HEALTH CONTROL AND SELF-ESTEEM AMONG HIGHER EDUCATION STUDENTS
Janeiro, José Manuel da Silva Vilelas; de Oliveira, Isabel Maria Salvado; Rodrigues, Maria Helena Guerra; Maceiras, Maria de Jesus & Rocha, Graça Maria Moraes
Abstract
Objective: To analyze the relationship between sexual and contraceptive attitudes, the
locus of health control and self-esteem among students of a private institution of higher
education. Methods: Descriptive and correlational study with a quantitative approach,
performed in a higher education school in Lisbon, with 152 students, from the 1st to the
4th year of undergraduate courses in Nursing, Physiotherapy, Cardiopneumology and
Radiology. As research instrument, it was used a questionnaire with rating scales on ‘sexual
attitudes’, ‘contraception attitudes’, ‘locus of health control’ and ‘self-esteem’. The data
obtained was analyzed using descriptive and inferential statistics. Results: The majority of
students (90.7%) have already had sexual intercourse. Sexual attitudes were influenced by
gender (p=0.0035), but not by the start of sexual activity or by the course’s year (p>0.05).
Contraceptive attitudes were related to the year that students attended (p=0.031) and to
gender (p=0.029). The external locus of control, on average, was higher among girls (29.2)
than boys (30.1). The self-esteem increased with the student’s age (p=0.003). Conclusion:
Investment in the area of sexual education is needed in the undergraduate programs, since the
young people live their days in the school setting, spending little time with their families. The
university should assume a special position in the development of the concept of sexuality
based on the holistic perspective of the human being, promoting sexual education as essential
in the construction of human identity and fundamental for health promotion.
Keywords
Students; Education, Higher; Sexual Behavior; Contraception; Health; Self Concept
|
|
es |
Las actitudes sexuales, contraceptivas, el locus de control de la salud y la autoestima de los estudiantes de enseñanza superior
Janeiro, José Manuel da Silva Vilelas; de Oliveira, Isabel Maria Salvado; Rodrigues, Maria Helena Guerra; Maceiras, Maria de Jesus & Rocha, Graça Maria Moraes
Resumen
Objetivo: Analizar las relaciones entre las actitudes sexuales,
contraceptivas, el locus de control de la salud y la autoestima de
los estudiantes de una institución privada de enseñanza superior.
Métodos: Estudio descripto y de correlación, de abordaje
cuantitativo realizado en una escuela de enseñanza superior de la
región de Lisboa con 152 estudiantes del 1º y 4º años de los cursos
de licenciatura en Enfermería, Fisioterapia, Cardioneumología
y Radiología. Se utilizó como instrumento de investigación un
cuestionario con las siguientes escalas de evaluación: “actitudes
sexuales”, “actitudes contraceptivas”, “locus de control de la
salud” y “autoestima”. Los datos obtenidos fueron sometidos al
análisis descriptivo y de inferencia. Resultados: La mayoría de
los estudiantes (90,7%; n=138) ya tuvieron relaciones sexuales.
Las actitudes sexuales fueron influenciadas por el género
(p=0,0035) y no por el inicio de la actividad sexual o por el
año del curso (p>0,05). Las actitudes contraceptivas estuvieron
relacionadas al año en el cual los estudiantes se encontraban
(p= 0,031) y al género (p=0,029). El locus de control externo, en
media, fue más elevado en las mujeres (29,2) que en los hombres
(30,1). La autoestima aumentó con la edad de los estudiantes (p=
0,003). Conclusión: Es necesario una inversión en educación
sexual de la enseñanza superior pues los jóvenes viven sus días en
el ambiente escolar quedándose poco tiempo junto a sus familias.
La universidad debe asumir una posición especial en el desarrollo
del concepto de sexualidad basado en la perspectiva holística del
ser humano promoviendo la educación sexual como fundamental
para la construcción de la identidad humana e imprescindible
para la promoción de la salud.
Palabras-clave
Estudiantes; Educación Superior; Conducta Sexual; Anticoncepción; Salud; Autoimagen
|
|
© Copyright 2013 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|