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Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 26, No. 4, 2013, pp. 543-548
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Bioline Code: bh13137
Full paper language: English
Document type: Research Article
Document available free of charge
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Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 26, No. 4, 2013, pp. 543-548
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Desenvolvimento infantil e prematuridade: uma reflexão sobre o conhecimento e as expectativas maternas
Melo, Maria Raquelle de Oliveira & Andrade, Izabella Santos Nogueira de Sousa
Resumo
Objetivo: Investigar o conhecimento e as expectativas maternas sobre o desenvolvimento de
seus filhos prematuros. Métodos: Estudo do tipo qualitativo, realizado no Núcleo de Atenção
Médica Integrada (NAMI) da Universidade de Fortaleza (UNIFOR), Ceará, Brasil, no
período de fevereiro a dezembro de 2012, do qual participaram mães de crianças nascidas
prematuras atendidas pela instituição. Realizou-se a coleta de dados por meio de uma entrevista
semiestruturada, com questões norteadoras: conhecimento sobre o desenvolvimento infantil
normal; relação da prematuridade com o desenvolvimento; possíveis comprometimentos
no desenvolvimento de crianças prematuras; e as expectativas maternas em relação ao
futuro de seus filhos. Consideraram-se as seguintes temáticas: conhecimento materno sobre
desenvolvimento normal; percepção das mães quanto aos atrasos e comprometimentos no
processo de desenvolvimento; e expectativas maternas quanto à evolução do desenvolvimento
de seus filhos prematuros. As entrevistas foram transcritas e analisadas conforme a técnica de
análise de conteúdo. Resultados: Perceberam-se dificuldades no conhecimento relacionado
ao desenvolvimento normal e no que tange aos atrasos e comprometimentos do prematuro.
As expectativas maternas quanto à evolução do processo de desenvolvimento de seus filhos
prematuros foram consideradas satisfatórias. Enfatizou-se a equipe interdisciplinar no
processo de seguimento do desenvolvimento do prematuro, bem como a importância dessa
equipe para as mães. Conclusão: Percebeu-se que as mães entrevistadas apresentaram dificuldades tanto em descrever o desenvolvimento infantil
normal quanto o desenvolvimento relacionado à prematuridade
e revelaram expectativas positivas quanto ao desenvolvimento
futuro de seus filhos.
Palavras-chave
Comportamento Materno; Nascimento Prematuro; Desenvolvimento Infantil
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en |
CHILD DEVELOPMENT AND PREMATURITY: A REFLECTION ON MATERNAL KNOWLEDGE AND EXPECTATIONS
Melo, Maria Raquelle de Oliveira & Andrade, Izabella Santos Nogueira de Sousa
Abstract
Objective: To investigate maternal knowledge and expectations about the development of
their premature children. Methods: Qualitative study, carried out at the Nucleus for Integrated
Medical Attention (Núcleo de Atenção Médica Integrada - NAMI) of the University of
Fortaleza (UNIFOR), Ceará, Brazil, in the period from February to December 2012,
comprising mothers of premature children attended by the institution. Data collection took
place by means of a semi-structured interview, which had as guiding questions: knowledge
about the normal child development; relation between prematurity and development; possible
implications to the development of premature infants; and the maternal expectations regarding
their children’s future. The following themes were considered: maternal knowledge about
normal development; mothers’ perceptions of the delays and compromises in the development
process; and maternal expectations regarding the development evolution of their premature
children. The interviews were transcribed and analyzed according to the content analysis
technique. Results: Difficulties in knowledge related to the normal development and with
regard to delays and compromises of premature child were observed. Maternal expectations
concerning the evolution of their premature children’s development process were considered
satisfactory. The study emphasizes the role of the interdisciplinary team in the process of
following up on the premature child’s development, as well as the importance of this team for
mothers. Conclusion: The interviewed mothers encountered difficulties in describing both
the normal child development and the development associated to prematurity, and revealed
positive expectations towards their children’s future development.
Keywords
Maternal Behavior; Premature Birth; Child Development
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Desarrollo infantil y prematuridad: una reflexión sobre el conocimiento y las expectativas maternas
Melo, Maria Raquelle de Oliveira & Andrade, Izabella Santos Nogueira de Sousa
Resumen
Objetivo: Investigar el conocimiento y las expectativas maternas
respecto el desarrollo de sus hijos prematuros. Métodos: Estudio
del tipo cualitativo realizado en el Núcleo de Atención Medico
Integrado (NAMI) de la Universidad de Fortaleza (UNIFOR),
Ceará, Brasil, en el período de febrero a diciembre de 2012
en el cual participaron madres de niños nacidos prematuros y
que recibieron atención en la institución. La recogida de datos
se realizó por medio de una entrevista semi-estructurada con
cuestiones orientadoras: conocimiento del desarrollo infantil
normal; relación de la prematuridad con el desarrollo; posibles
comprometimientos del desarrollo en niños prematuros; y
las expectativas maternas respecto al futuro de sus hijos. Se
consideraron las siguientes temáticas: conocimiento materno del
desarrollo normal; percepción de las madres cuanto a los retrasos
y comprometimientos en el proceso de desarrollo; y expectativas
maternas respecto la evolución del desarrollo de sus hijos
prematuros. Las entrevistas fueron trascritas y analizadas según
la técnica de análisis de contenido. Resultados: Se percibieron
dificultades en el conocimiento relacionado al desarrollo normal
y respecto los retrasos y comprometimientos del prematuro. Las
expectativas maternas de la evolución del proceso de desarrollo
de sus hijos prematuros fueron consideradas satisfactorias. Se
enfatizó el equipo interdisciplinario en el proceso de seguimiento
del desarrollo del prematuro así como la importancia del equipo
para las madres. Conclusión: Se percibió que las madres
entrevistadas presentaron dificultades tanto en describir el
desarrollo infantil normal como el desarrollo relacionado a la
prematuridad y revelaron expectativas positivas del desarrollo
futuro de sus hijos.
Palabras-clave
Conducta materna; Nacimiento Prematuro; Desarrollo Infantil
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