|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 26, No. 4, 2013, pp. 595-600
|
Bioline Code: bh13150
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 26, No. 4, 2013, pp. 595-600
pt |
OFICINAS EDUCATIVAS PARA PROMOÇÃO DA SAÚDE DE IDOSAS INSTITUCIONALIZADAS
de Oliveira, Roberta Grangeiro; Frota, Natasha Marques; Magalhães, Samira Rocha & Barros, Livia Moreira
Resumo
Objetivo: Relatar a experiência de participação em oficinas de educação em saúde para idosas
institucionalizadas. Síntese de dados: Realizaram-se ações de educação em saúde através do
desenvolvimento de oficinas educativas sobre estilo de vida para 20 idosas de uma instituição
filantrópica de um município, durante o mês de outubro de 2011. As oficinas foram dividas
em três momentos e realizadas em 2 dias. Procurou-se estabelecer comunicação empática
entre as participantes e interação através de dinâmicas, objetivando motivá-las a falar sobre
os sentimentos despertados por figuras. Em seguida, abordou-se o estilo de vida saudável,
com explicação sobre alimentação e atividade física. Conclusão: A realização de medidas
educativas é eficaz para a promoção da saúde, o desenvolvimento de pensamentos críticos e
a redução de comportamentos de risco.
Palavras-chave
Educação em Saúde; Saúde do Idoso Institucionalizado; Enfermagem Geriátrica; Promoção da Saúde
|
|
en |
Educational workshops for health promotion of institutionalized elderly women
de Oliveira, Roberta Grangeiro; Frota, Natasha Marques; Magalhães, Samira Rocha & Barros, Livia Moreira
Abstract
Objective: To describe the experience of participation in workshops on health education
for institutionalized elderly women. Data Synthesis: Actions of health education were
performed through the development of educational workshops on lifestyle for 20 elderly
women in a philanthropic institution of a municipality, during the month of October 2011.
The workshops were divided into three meetings over 2 days. Empathic communication and
interaction among the participants were sought through dynamics, aiming to motivate them
to talk about the feelings aroused by figures. The healthy lifestyle was then approached, with
explanation on diet and physical activity. Conclusion: The implementation of educational
measures is effective for the health promotion, the development of critical thinking and the
reduction of risk behaviors.
Keywords
Health Education; Health of Institutionalized Elderly; Geriatric Nursing; Health Promotion
|
|
es |
Talleres educativos para la promoción de la salud en mayores institucionalizadas
de Oliveira, Roberta Grangeiro; Frota, Natasha Marques; Magalhães, Samira Rocha & Barros, Livia Moreira
Resumen
Objetivo: Relatar la experiencia de participación en talleres de educación en salud para
mayores institucionalizadas. Síntesis de los datos: Se realizaron acciones en educación en
salud a través del desarrollo de talleres educativos sobre el estilo de vida para 20 mayores de
una institución filantrópica de un municipio durante el mes de octubre de 2011. Los talleres
fueron divididos en tres momentos y realizados en 2 días. Se buscó establecer comunicación
empática entre las participantes e interacción a través de dinámicas con el objetivo de
motivarlas a hablar sobre los sentimientos despertados con figuras. En seguida se abordó el
estilo de vida saludable con explicación sobre alimentación y actividad física. Conclusión:
La realización de medidas educativas es eficaz para la promoción de la salud, el desarrollo
de pensamientos críticos y la reducción de comportamientos de riesgo.
Palabras-clave
Educación en Salud; Salud del Anciano Institucionalizado; Enfermería Geriátrica; Promoción de la Salud
|
|
© Copyright 2013 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|