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Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 27, No. 3, 2014, pp. 428-433
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Bioline Code: bh14112
Full paper language: English
Document type: Special Article
Document available free of charge
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Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 27, No. 3, 2014, pp. 428-433
pt |
A atuação da educação física nas residências multiprofissionais em saúde
Corrêa, Leandro Quadro; Valério, Mirella Pinto; Teixeira, André Oliveira; Guerreiro, Luis Fernando; Silveira, Daniel Fossati; Machado, Pitágoras Terra; Xavier, Bruno Ezequiel Botelho; Oliz, Manoela Maciel; Antunes, Diogo Silveira Heredia Y. & Knuth, Alan Goularte
Resumo
Objetivo: Apresentar as atividades de competência e atuação da Educação Física nas
residências multiprofissionais em saúde e as dificuldades dessa experiência. Síntese dos
dados: Apresentam-se as atividades de competência e atuação no Sistema Único de Saúde
(SUS) da Residência Integrada Multiprofissional Hospitalar com Ênfase na Atenção à
Saúde Cardiometabólica do Adulto (RIMHAS) e da Residência Multiprofissional em Saúde
da Família (RMSF), supervisionadas pela Comissão das Residências Multiprofissionais
(COREMU), ambas com atenção à saúde dos usuários do SUS e duração de dois anos. No
que diz respeito à atuação dos residentes, no primeiro ano na RIMHAS, as atividades são
desenvolvidas no Hospital Universitário da Universidade Federal do Rio Grande (FURG),
no Serviço de Pronto Atendimento, Clínica Médica e Clínica Cirúrgica; no segundo, ocorrem
no Centro Integrado de Diabetes e Centro de Reabilitação Física. Na RMSF, há uma imersão
em uma equipe de Estratégia de Saúde da Família, com atuação em uma Unidade Básica
de Saúde, além da realização de estágios em outros serviços. Conclusão: O estudo mostra
que experiências que articulam a formação acadêmica do núcleo da Educação Física e o
SUS contribuem para a construção de um canal de diálogo entre indivíduos atuantes nas
residências multiprofissionais.
Palavras-chave
Educação Física e Treinamento; Promoção da Saúde; Pessoal Técnico de Saúde; Sistema Único de Saúde
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en |
PERFORMANCE OF PHYSICAL EDUCATION IN MULTIPROFESSIONAL HEALTH RESIDENCY
Corrêa, Leandro Quadro; Valério, Mirella Pinto; Teixeira, André Oliveira; Guerreiro, Luis Fernando; Silveira, Daniel Fossati; Machado, Pitágoras Terra; Xavier, Bruno Ezequiel Botelho; Oliz, Manoela Maciel; Antunes, Diogo Silveira Heredia Y. & Knuth, Alan Goularte
Abstract
Objetive: To present the activities under the competence of physical education and its
performance in the multidisciplinary residences in health and the difficulties involved in
this experience. Data synthesis: The study presented the activities of competence and the
performance in the Unified Health System (Serviço Único de Saúde - SUS) of the Hospital
Multiprofessional Integrated Residency Program with emphasis on Adults’ Cardiometabolic
Healthcare (Residência Integrada Multiprofissional Hospitalar - RIHMAS) and the
Multiprofessional Residency Program in Family Health (Residência Multiprofissional em
Saúde da Família - RMSF), supervised by the Commission of Multidisciplinary Residences
(Comissão das Residências Multiprofissionais - COREMU), both with two-year duration,
aiming healthcare for SUS users. As regards the actions of residents, all activities take place
at the University Hospital of the Federal University of Rio Grande (FURG); in their first
year in RIMHAS, the activities are developed in the Emergency room, Medical and Surgical
Clinic; in the second one, they occur in the Integrated Center for Diabetes and Physical
Rehabilitation Centre. In RMSF there is a dip in the Family Health Strategy, carrying
out activities in a Basic Health Unit, in addition to internships in other health services.
Conclusion: The study shows that experiences that link the academic training of the Physical
Education core and the SUS contribute to open a channel of dialogue between individuals
acting in multiprofessional residency programs.
Keywords
Physical Education and Training; Health Promotion; Allied Health Personnel; Unified Health System
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es |
La actuación de la educación física en las residencias multiprofesionales en salud
Corrêa, Leandro Quadro; Valério, Mirella Pinto; Teixeira, André Oliveira; Guerreiro, Luis Fernando; Silveira, Daniel Fossati; Machado, Pitágoras Terra; Xavier, Bruno Ezequiel Botelho; Oliz, Manoela Maciel; Antunes, Diogo Silveira Heredia Y. & Knuth, Alan Goularte
Resumen
Objetivo: Presentar las actividades de competencia y actuación
de la Educación Física en las residencias multiprofesionales
en salud y las dificultades de esa experiencia. Síntesis de los datos: Se presentan las actividades de competencia y actuación
en el Sistema de Salud (SUS) de la Residencia Integrada
Multiprofesional Hospitalario con Énfasis en la Atención a la
Salud Cardiometabólica del Adulto (RIMHAS) y de la Residencia
Multiprofesional en Salud de la Familia (RMSF), supervisionadas
por la Comisión de las Residencias Multiprofesionales (COREMU),
ambas con atención a la salud de los usuarios del SUS y duración
de dos años. Respecto la actuación de los residentes, en el primer
año de la RIMHAS, las actividades son desarrolladas en el Hospital
Universitario de la Universidad Federal de Rio Grande (FURG),
en el Servicio de Pronta Asistencia, Clínica Médica y Clínica
Quirúrgica. En el segundo año las actividades se dan en el Centro
Integrado de Diabetes y Centro de Rehabilitación Física. En la
RMSF hay una inmersión en un equipo de Estrategia de Salud de
la Familia con actuación en una Unidad Básica de Salud, además
de la realización de prácticas en otros servicios. Conclusión: El
estudio muestra que las experiencias que involucran la formación
académica del núcleo de Educación Física y el SUS contribuyen
para la construcción del dialogo entre los individuos de las
residencias multiprofesionales.
Palabras-clave
Educación y Entrenamiento Físico; Promoción de la Salud; Técnicos Medios en Salud; Sistema Único de Salud
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