search
for
 About Bioline  All Journals  Testimonials  Membership  News


Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222
EISSN: 1806-1222
Vol. 27, No. 4, 2014, pp. 485-494
Bioline Code: bh14127
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge

Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 27, No. 4, 2014, pp. 485-494

 pt PERCEPÇÃO E UTILIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO EM SAÚDE PARA O USO RACIONAL DE MEDICAMENTOS POR MÉDICOS
Bernardi, Ludmila Soares Antunes; Gomes, Celsilvana Teixeira; Rocha, Ana Cácia Arcanjo; Figueiredo, Maria Fernanda Santos; Souza e Souza, Luís Paulo; Messias, Romerson Brito & Neto, João Felício Rodrigues

Resumo

Objetivo: Compreender a percepção e utilização da educação em saúde para o uso racional de medicamentos (URM) pelos médicos inseridos na atenção primária em saúde. Métodos: Tratou-se de pesquisa qualitativa, descritiva e exploratória, realizada em 2011, com sete médicos da Estratégia de Saúde da Família, por meio de entrevista individual semiestruturada. Dados foram analisados pela técnica de análise do conteúdo, emergindo três categorias temáticas e suas subcategorias: percepção do conceito de uso racional de medicamentos de forma parcial; percepção do conceito de educação em saúde de forma parcial; não valorização da potencialidade da utilização da educação em saúde no uso racional de medicamento. Resultados: Os resultados evidenciaram que a percepção dos médicos é fragmentada e dividida em conceitos relacionados aos profissionais, à enfermidade, ao medicamento e ao paciente e comunidade. Conclusão: A utilização da educação em saúde pelos médicos prioriza o modelo tradicional de educação em saúde, privilegiando a transmissão do conhecimento técnico-científico.

Palavras-chave
Educação em Saúde; Uso de Medicamentos; Saúde da Família; Pesquisa Qualitativa

 
 en Perception and use of health education for rational use of drugs by physicians
Bernardi, Ludmila Soares Antunes; Gomes, Celsilvana Teixeira; Rocha, Ana Cácia Arcanjo; Figueiredo, Maria Fernanda Santos; Souza e Souza, Luís Paulo; Messias, Romerson Brito & Neto, João Felício Rodrigues

Abstract

Objective:To understand the perception and utilization of health education for the rational use of medicines (RUM) by physicians working in primary healthcare.Methods:Qualitative, descriptive, and exploratory research, conducted in 2011, with seven physicians of the Family Health Strategy, by means of individual semi-structured interview. Data was analysed through the content analysis technique, emerging three thematic categories and their subcategories: partial perception of the concept of rational medicines use; partial perception of the concept of health education; not valuing the potentiality of employing health education in rational medicines use. Results:The results showed that the physicians’ perception of the concepts are fragmented and divided into concepts related to the professionals, the disease, the drug, and to the patient and community.Conclusion:The use of health education by the physicians prioritizes its traditional model, with emphasis on the transmission of technical-scientific knowledge.

Keywords
Health Education; Drug Utilization; Family Health; Qualitative Research.

 
 es Percepción y utilización de la educación para la salud en el uso racional de medicamentos por los médicos
Bernardi, Ludmila Soares Antunes; Gomes, Celsilvana Teixeira; Rocha, Ana Cácia Arcanjo; Figueiredo, Maria Fernanda Santos; Souza e Souza, Luís Paulo; Messias, Romerson Brito & Neto, João Felício Rodrigues

Resumen

Objetivo: Comprender la percepción y utilización de la educación para la salud en el uso racional de medicamentos (URM) por los médicos de la atención primaria en salud.Métodos:Se trató de una investigación cualitativa, descriptiva y exploratoria realizada en 2011 con siete médicos de la Salud de la Familia a través de una entrevista semiestructurada individual. Los datos fueron analizados con la técnica de análisis de contenido, surgiendo tres categorías temáticas y sus subcategorías: la percepción del concepto de uso racional de medicamentos de forma parcial; la percepción del concepto de educación para la salud de forma parcial; la no valoración de la potencialidad de la utilización de la educación para la salud en el uso racional de medicamento.Resultados: Los resultados evidenciaron que la percepción de los médicos está fragmentada y dividida en conceptos relacionados a los profesionales, la enfermedad, los medicamentos, al paciente y la comunidad.Conclusión:La utilización de la educación para la salud por los médicos prioriza el modelo tradicional de la educación en salud favoreciendo la transmisión del conocimiento técnico-científico.

Palabras-clave
Educación en Salud; Utilización de Medicamentos; Salud de la Familia; Investigación Cualitativa

 
© Copyright 2014 - Brazilian Journal in Health Promotion
Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps

Home Faq Resources Email Bioline
© Bioline International, 1989 - 2024, Site last up-dated on 01-Sep-2022.
Site created and maintained by the Reference Center on Environmental Information, CRIA, Brazil
System hosted by the Google Cloud Platform, GCP, Brazil