search
for
 About Bioline  All Journals  Testimonials  Membership  News


Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222
EISSN: 1806-1222
Vol. 27, No. 4, 2014, pp. 513-517
Bioline Code: bh14133
Full paper language: English
Document type: Research Article
Document available free of charge

Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 27, No. 4, 2014, pp. 513-517

 pt Educação em saúde sobre vulvovaginites para mulheres atendidas em um centro de saúde da família
Morais, Renata Soares; Albuquerque, Maria Eliane de Sousa; Moura, Samy Loraynn Oliveira; da Silveira, Germana Maria; Feitoza, Marcelo dos Santos & Aguiar, Denise Tomaz

Resumo

Objetivo: Desenvolver ações educativas, visando à construção de conhecimento acerca das vulvovaginites, identificando o conhecimento adquirido e o desejo de mudança de atitude após as ações. Métodos: Pesquisa descritiva e qualitativa, realizada no Centro de Saúde da Família (CSF) Maria Adeodato, no município de Sobral-CE, no período de março a maio de 2013. Realizaram-se 10 ações educativas sobre vulvovaginites com mulheres atendidas no CSF, sendo abordadas temáticas diferentes. Cada ação foi estruturada em três momentos: diagnóstico do conhecimento prévio, ação educativa com o conteúdo a ser trabalhado e avaliação após a intervenção. A coleta de informações ocorreu por meio de entrevista semiestruturada, para identificação das participantes, e grupo focal, para as etapas de diagnóstico e avaliação, sendo os conteúdos analisados por meio de categorias temáticas. Resultados: Foram contempladas oito participantes, com idade entre 48 e 55 anos, escolaridade entre 1º ano do ensino fundamental e fundamental completo, a maioria solteira, com no mínimo cinco filhos, e que não realizavam o exame ginecológico com frequência. As categorias de análise geradas foram denominadas de “conhecimento das mulheres sobre o corpo e a sua higiene íntima”, “prevenção e controle de vulvovaginites” e “percepção das mulheres sobre exame ginecológico”. Percebeu-se que as participantes do estudo desconheciam a terminologia “vulvovaginite”, bem como sinais, sintomas e meios de transmissão da doença, ou tinham apenas um breve conhecimento sobre o assunto. Conclusão:Após as ações educativas, identificou-se a aquisição de conhecimento pelas participantes e expressões que indicaram o desejo de mudança.

Palavras-chave
Vulvovaginite; Exame Ginecológico; Educação em Saúde

 
 en HEALTH EDUCATION ON VULVOVAGINITIS FOR WOMEN SEEN AT A FAMILY HEALTH CENTER
Morais, Renata Soares; Albuquerque, Maria Eliane de Sousa; Moura, Samy Loraynn Oliveira; da Silveira, Germana Maria; Feitoza, Marcelo dos Santos & Aguiar, Denise Tomaz

Abstract

Objective: To develop educational activities, aiming at the construction of knowledge about vulvovaginitis, identifying the knowledge acquired and the desire for attitude change after the activities. Methods: A qualitative descriptive research, held at Maria Adeodato Family Health Center (FHC) in the city of Sobral, Ceará, in the period from March to May 2013. Ten educational activities regarding vulvovaginitis were performed with women seen at the FHC, addressing different topics. Every action was divided into three phases: diagnosis of prior knowledge, educational activities with the subject to be covered, and afterwards evaluation. Data was collected through semi-structured interview, for the participant’s identification, and focal group, for the diagnostic and evaluation phases, and content analysis was performed using thematic categories. Results: The research comprised 8 participants, aged between 48 and 55 years, with schooling ranging from the first year of primary education to complete primary education, mostly single, having a minimum of 5 children, and the participants did not undergo the gynecological exam frequently. The generated analysis categories were described as ‘women’s knowledge of the body (genitals) and their intimate hygiene’, ‘prevention and control of vulvovaginitides’ and ‘women’s perception about gynecological exam’. It was evidenced that the study participants ignored the terminology ‘vulvovaginitis’ as well as the disease signs, symptoms, and means of transmission, or just had a brief knowledge of the subject. Conclusion: After the educational activities, the study identified knowledge acquirement by the participants and expressions indicating the desire for changing.

Keywords
Vulvovaginitis; Gynecological Examination; Health Education

 
 es Educación para la salud sobre vulvovaginitis en mujeres asistidas en un centro de salud de la familia
Morais, Renata Soares; Albuquerque, Maria Eliane de Sousa; Moura, Samy Loraynn Oliveira; da Silveira, Germana Maria; Feitoza, Marcelo dos Santos & Aguiar, Denise Tomaz

Resumen

Objetivo:Desarrollar acciones educativas para la construcción del conocimiento sobre las vulvovaginitis, identificando el conocimiento adquirido y el deseo de cambio de actitud después de las acciones. Métodos:Investigación descriptiva y cualitativa realizada en el Centro de Salud de la Familia (CSF) Maria Adeodato en el municipio de Sobral-CE entre marzo y mayo de 2013. Se realizaron 10 acciones educativas sobre vulvovaginitis en mujeres asistidas en el CSF donde se han trabajado distintas temáticas. Cada acción fue estructurada en tres momentos: diagnóstico del conocimiento previo, acción educativa con el contenido a ser trabajado y evaluación después de la intervención. La recogida de las informaciones se dio a través de entrevista semi-estructurada para identificación de las participantes y grupo focal para las fases de diagnóstico y evaluación con sus contenidos analizados en categorías temáticas. Resultados: Ocho participantes con edad entre 48 y 55 años, escolaridad en el primer año de la educación primaria y educación primaria completa, la mayoría soltera con un mínimo de cinco hijos y que no realizaban el examen ginecológico con frecuencia. Las categorías de análisis fueron: “conocimiento de las mujeres sobre el cuerpo y su higiene íntima”, “prevención y control de vulvovaginitis” y “percepción de las mujeres sobre el examen ginecológico”. Se percibió que las participantes del estudio no conocían la terminología “vulvovaginitis”, así como los síntomas y las formas de transmisión de la enfermedad o sabían poco del asunto. Conclusión: Después de las acciones educativas, se identificó la adquisición del conocimiento de las participantes y expresiones que sugieren el deseo de cambio.

Palabras-clave
Vulvovaginitis; Examen Ginecológico; Educación en Salud

 
© Copyright 2014 - Brazilian Journal in Health Promotion
Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps

Home Faq Resources Email Bioline
© Bioline International, 1989 - 2024, Site last up-dated on 01-Sep-2022.
Site created and maintained by the Reference Center on Environmental Information, CRIA, Brazil
System hosted by the Google Cloud Platform, GCP, Brazil