|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 28, No. 1, 2015, pp. 75-81
|
Bioline Code: bh15019
Full paper language: English
Document type: Research Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 28, No. 1, 2015, pp. 75-81
pt |
Health education in the Family Health Strategy: professionals’ perception
da Silva, Juliana Rafaela Andrade; Lemos, Emmanuelly Correia; Hardman, Carla Menêses; Santos, Simone José & Antunes, Maria Bernadete de Cerqueira
Resumo
Objetivo: Analisar a percepção dos profissionais de saúde de uma Equipe de Saúde da
Família sobre as atividades de educação em saúde conduzidas na rotina de trabalho.
Métodos: Pesquisa qualitativa realizada no período de maio a junho de 2012, mediante
entrevista semiestruturada com oito profissionais de saúde de diferentes categorias em
uma Unidade de Saúde da Família (USF) localizada em Recife-PE. Analisaram-se as
entrevistas mediante análise de conteúdo por meio da modalidade temática. Resultados:
Entre os profissionais entrevistados, pode-se identificar que existe uma ideia de educação
em saúde pautada nos preceitos da educação participativa e de caráter crítico-reflexivo,
principalmente quando o profissional reconhece o saber da comunidade e proporciona
espaços de troca de conhecimento e construção coletiva. Entretanto, isso não foi um conceito
unânime, pois ainda identificou-se uma concepção de que a educação em saúde tem o
propósito de “ensinar” o que é “correto”, objetivando a adoção de comportamentos mais
saudáveis. Conclusão: Os profissionais entrevistados apresentaram percepções distintas
sobre as atividades de educação em saúde. Essas percepções contemplaram elementos tanto
de uma prática mais tradicional, pautada na transmissão de informações, como ideais de
uma prática emancipatória, que valoriza o saber popular e convida os indivíduos a serem
corresponsáveis pelo cuidado em saúde.
Palavras-chave
Educação em Saúde; Promoção da Saúde; Percepção
|
|
en |
HEALTH EDUCATION IN FAMILY HEALTH STRATEGY: PERCEPTION FROM THE PROFESSIONAL WORKERS
da Silva, Juliana Rafaela Andrade; Lemos, Emmanuelly Correia; Hardman, Carla Menêses; Santos, Simone José & Antunes, Maria Bernadete de Cerqueira
Abstract
Objective: To analyse the perception of professionals who work in the medical field at a
Family Health Unit about the activities of health education during their job routine. Methods:
Qualitative research from May 2012 to June 2012, through semi-structured interview with
eight health professionals from different categories, at a Family Health Unit in the city of
Recife, Pernambuco. The interviews were analyzed according each kind of content. Results:
Among the interviewers, it is possible to notice the existence of a health education perception
guided by the precepts of participatory education of critical and reflective feature, especially
when the professional recognizes the community’s knowledge and provides spaces for
knowledge exchange and collective construction. However, this was not a unanimous
concept since a conception of health education with the purpose of “teaching” what is
“correct” was still identified, aiming for the adoption of healthier behaviorism. Conclusion:
The professionals interviewed showed different perceptions about the health education
activities. These perceptions included elements of both a more traditional practice, based
on the transmission of information, as well as ideals of an emancipatory practice that values
popular knowledge and invites individuals to be co-responsible for health care.
Keywords
Health Education; Health Promotion; Perception
|
|
es |
Educación en salud en la Estrategia de Salud de la Familia: la percepción de los profesionales
da Silva, Juliana Rafaela Andrade; Lemos, Emmanuelly Correia; Hardman, Carla Menêses; Santos, Simone José & Antunes, Maria Bernadete de Cerqueira
Resumen
Objetivo: Analizar la percepción de los profesionales de la salud
de un equipo de Salud de la Familia sobre las actividades de
educación en salud conducidas en la rutina del trabajo. Métodos:
Investigación cualitativa realizada entre mayo y junio de 2012
a través de entrevista semiestructurada con ocho profesionales
de salud de distintas categorías en una Unidad de Salud de
la Familia (USF) localizada en Recife-PE. Las entrevistas
fueron analizadas mediante el análisis de contenido a través de
temáticas. Resultados: De los profesionales entrevistados se
identifica una idea de educación en salud basada en preceptos
de la educación participativa y del carácter critico-reflexivo en
especial cuando el profesional reconoce el saber de la comunidad
y promueve espacios de cambio de conocimiento y la construcción
colectiva. Sin embargo, eso no ha sido un concepto unánime pues
se identificó, además, una concepción de que la educación en
salud tiene el objetivo de “enseñar” lo que es “correcto”, para
la adquisición de conductas más saludables. Conclusión: Los
profesionales entrevistados presentaron percepciones distintas
de las actividades de educación en salud. Tales percepciones
incluyeron elementos de una práctica más tradicional basada
en la trasmisión de informaciones como ideales de una práctica
emancipatoria que valora el saber popular e invita a los individuos
a tener la responsabilidad por su cuidado en salud.
Palabras-clave
Educación en Salud; Promoción de la Salud; Percepción
|
|
© Copyright 2015 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|