|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 28, No. 1, 2015, pp. 75-81
|
Bioline Code: bh15020
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 28, No. 1, 2015, pp. 75-81
en |
Health education in the Family Health Strategy: professionals’ perception
da Silva, Juliana Rafaela Andrade da; Lemos, Emmanuelly Correia; Hardman, Carla Menêses; Santos, Simone José & Antunes, Maria Bernadete de Cerqueira
Abstract
Objective: To analyse the perception of health professionals of a Family Health Unit about
the activities of health education conducted in work routine. Methods: Qualitative research
conducted in the period from May to June 2012, through semi-structured interview with
eight health professionals from different categories, at a Family Health Unit in the city of
Recife, Pernambuco State. The interviews were analysed through content analysis using the
thematic form. Results: Among the interviewees, it is noticeable the existence of a health
education perception guided by the precepts of participatory education of critical and
reflective character, especially when the professional recognises the community’s knowledge
and provides spaces for knowledge exchange and collective construction. However, this
was not a unanimous concept since it was still identified a conception of health education
with the purpose of “teaching” what is “correct”, aiming for the adoption of healthier
behaviours. Conclusion: The professionals interviewed showed different perceptions of the
health education activities. These perceptions comprised elements of both a more traditional
practice, based on the transmission of information, as well as ideals of an emancipatory
practice that values popular knowledge and invites individuals to be co-responsible for
health care.
Keywords
Health Education; Health Promotion; Perception
|
|
pt |
EDUCAÇÃO EM SAÚDE NA ESTRATÉGIA DE SAÚDE DA FAMÍLIA: PERCEPÇÃO DOS PROFISSIONAIS
da Silva, Juliana Rafaela Andrade da; Lemos, Emmanuelly Correia; Hardman, Carla Menêses; Santos, Simone José & Antunes, Maria Bernadete de Cerqueira
Resumo
Objetivo: Analisar a percepção dos profissionais de saúde de uma Equipe de Saúde da
Família sobre as atividades de educação em saúde conduzidas na rotina de trabalho. Métodos:
Pesquisa qualitativa realizada no período de maio a junho de 2012, mediante entrevista
semiestruturada com oito profissionais de saúde de diferentes categorias em uma Unidade
de Saúde da Família (USF) localizada em Recife-PE. Analisaram-se as entrevistas mediante
análise de conteúdo por meio da modalidade temática. Resultados: Entre os profissionais
entrevistados, pode-se identificar que existe uma ideia de educação em saúde pautada nos
preceitos da educação participativa e de caráter crítico-reflexivo, principalmente quando o
profissional reconhece o saber da comunidade e proporciona espaços de troca de conhecimento
e construção coletiva. Entretanto, isso não foi um conceito unânime, pois ainda identificou-se
uma concepção de que a educação em saúde tem o propósito de “ensinar” o que é “correto”,
objetivando a adoção de comportamentos mais saudáveis. Conclusão: Os profissionais
entrevistados apresentaram percepções distintas sobre as atividades de educação em saúde.
Essas percepções contemplaram elementos tanto de uma prática mais tradicional, pautada na
transmissão de informações, como ideais de uma prática emancipatória, que valoriza o saber
popular e convida os indivíduos a serem corresponsáveis pelo cuidado em saúde.
Palavras-chave
Educação em Saúde; Promoção da Saúde; Percepção
|
|
es |
Educación en salud en la Estrategia de Salud de la Familia: la percepción de los profesionales
da Silva, Juliana Rafaela Andrade da; Lemos, Emmanuelly Correia; Hardman, Carla Menêses; Santos, Simone José & Antunes, Maria Bernadete de Cerqueira
Resumen
Objetivo: Analizar la percepción de los profesionales de la salud
de un equipo de Salud de la Familia sobre las actividades de
educación en salud conducidas en la rutina del trabajo. Métodos:
Investigación cualitativa realizada entre mayo y junio de 2012
a través de entrevista semiestructurada con ocho profesionales
de salud de distintas categorías en una Unidad de Salud de
la Familia (USF) localizada en Recife-PE. Las entrevistas
fueron analizadas mediante el análisis de contenido a través de
temáticas. Resultados: De los profesionales entrevistados se
identifica una idea de educación en salud basada en preceptos
de la educación participativa y del carácter critico-reflexivo en
especial cuando el profesional reconoce el saber de la comunidad
y promueve espacios de cambio de conocimiento y la construcción
colectiva. Sin embargo, eso no ha sido un concepto unánime pues
se identificó, además, una concepción de que la educación en
salud tiene el objetivo de “enseñar” lo que es “correcto”, para
la adquisición de conductas más saludables. Conclusión: Los
profesionales entrevistados presentaron percepciones distintas
de las actividades de educación en salud. Tales percepciones
incluyeron elementos de una práctica más tradicional basada
en la trasmisión de informaciones como ideales de una práctica
emancipatoria que valora el saber popular e invita a los individuos
a tener la responsabilidad por su cuidado en salud.
Palabras-clave
Educación en Salud; Promoción de la Salud; Percepción
|
|
© Copyright 2015 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|