|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 28, No. 2, 2015, pp. 191-197
|
Bioline Code: bh15046
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 28, No. 2, 2015, pp. 191-197
en |
Quality of life of basic education teachers of public schools
Tavares, Debora Dornelas Ferreira; de Oliveira, Renata Aparecida Rodrigues; Rômulo José Mota, Júnior; Oliveira, Claúdia Eliza Patrocínio & Marins, João Carlos Bouzas
Abstract
Objective: To evaluate the aspects associated with the quality of life (QoL) of basic education
teachers of public schools of Viçosa, MG, checking for relationships to the economic class.
Methods: This is a descriptive cross-sectional study conducted between March and October
2013 with 156 teachers of the city of Viçosa, MG. We applied the World Health Organization
Quality of Life/BREF and the Criterion of Economic Classification questionnaires. We also
used a questionnaire on the length of employment and the weekly workload. To compare the
QoL domains between economic classes, we used the one-way ANOVA with post-hoc Tukey.
For all treatments, significance level was set at p<0.05.
Results: The participants had a
mean age of 43.88 (+10.61) years, weekly workload of 29.00 (+10.35) hours and length of
employment of 16.17 (+8.91) years. The majority of participants belonged to economic class
B1/B2, accounting for 60.3%. The mean score of overall QoL was 68.43 (+11.69) points, with
higher values for the “social relationships” and “physical” domains. There was a reduction
in the mean for the “environment” domain in relation to the lower economic class (p=0.011)
was found. There was a weak and inverse correlation between “social relationships” domain
and the weekly workload (r=-0.16; p=0.031).
Conclusion: The QoL of the study population
was considered between regular and good, taking into account the protocol scale. There was
an association only between the “environment” domain and the economic class.
Keywords
Health Promotion; Quality of Life; Education; Faculty
|
|
pt |
QUALIDADE DE VIDA DE PROFESSORAS DO ENSINO BÁSICO DA REDE PÚBLICA
Tavares, Debora Dornelas Ferreira; de Oliveira, Renata Aparecida Rodrigues; Rômulo José Mota, Júnior; Oliveira, Claúdia Eliza Patrocínio & Marins, João Carlos Bouzas
Resumo
Objetivo: Avaliar os aspectos associados à qualidade de vida (QV) de professoras do ensino
básico da rede pública de Viçosa-MG, buscando relações com a classe econômica.
Métodos:
Trata-se de um estudo descritivo transversal, desenvolvido entre março e outubro de 2013,
realizado com 156 professoras da cidade de Viçosa-MG. Foram aplicados os questionários
World Health Organization Quality of Life/BREF e o Critério de Classificação Econômica.
Utilizou-se também um questionário contendo tempo de atuação e carga horária semanal
de trabalho. Para comparação dos domínios da QV entre as classes econômicas, utilizou-se
o teste ANOVA one way, com post hoc de Tukey. Para todos os tratamentos, adotou-se um
nível de significância de p<0,05.
Resultados: As avaliadas apresentaram idade média de
43,88 (+ 10,61) anos, carga horária de trabalho semanal de 29,00 (+ 10,35) horas e tempo
de atuação profissional de 16,17 (+ 8,91) anos. A maioria das avaliadas se encontrava na
classe econômica B1/B2, com 60,3%. O escore médio da QV geral foi de 68,43 (+ 11,69)
pontos, com maiores valores para os domínios “relações sociais” e “físico”. Foi encontrada
uma redução na média do domínio “meio ambiente” em relação à menor classe econômica
(p=0,011). Houve correlação fraca e inversa entre o domínio “relações sociais” e a carga
horária semanal de trabalho (r=-0,16; p=0,031).
Conclusão: A QV da população estudada
foi considerada entre regular e boa, levando-se em conta a escala do protocolo. Houve
associação somente entre o domínio “meio ambiente” e a classe econômica.
Palavras-chave
Promoção da Saúde; Qualidade de Vida; Educação; Docentes
|
|
es |
Calidad de vida de profesoras de la enseñanza básica de la red pública
Tavares, Debora Dornelas Ferreira; de Oliveira, Renata Aparecida Rodrigues; Rômulo José Mota, Júnior; Oliveira, Claúdia Eliza Patrocínio & Marins, João Carlos Bouzas
Resumen
Objetivo: Evaluar los aspectos asociados a la calidad de vida
(CV) de profesoras de la enseñanza básica de la red pública de
Viçosa-MG y su relación con la clase económica.
Métodos: Se
trata de un estudio descriptivo transversal desarrollado entre
marzo y octubre de 2013 con 156 profesoras de la ciudad de
Viçosa-MG. Fueron aplicados los cuestionarios World Health
Organization Quality of Life/BREF y el Criterio de Clasificación
Económica. Se utilizo también un cuestionario sobre el tiempo
de actuación y la carga horaria semanal de trabajo. Se utilizó la
ANOVA one way con el post hoc de Tukey para la comparación
de los dominios de la CV entre las clases económicas. Se adoptó
el nivel de significación de p<0,05 para todos los análisis.
Resultados: Las participantes presentaron edad media de 43,88
(+ 10,61) años, carga horaria de trabajo semanal de 29,00 (+
10,35) horas y el tiempo de actuación profesional de 16,17 (+ 8,91)
años. La mayoría de las participantes era de la clase económica
B1/B2 con el 60,3%. La puntuación media de la CV general fue
de 68,43 (+ 11,69) puntos con mayores valores para los dominios
“relaciones sociales” y “físico”. Fue encontrada una reducción
de la media del dominio “medio ambiente” respecto la más baja
clase económica (p=0,011). Hubo correlación débil y inversa del
dominio “relaciones sociales” y la carga horaria semanal de
trabajo (r=-0,16; p=0,031).
Conclusión: La CV de la población
investigada fue clasificada entre regular y buena, considerándose
la escala del protocolo. Hubo asociación solamente entre el
dominio “medio ambiente” y la clase económica.
Palabras-clave
Promoción de la Salud; Calidad de Vida; Educación; Docentes
|
|
© Copyright 2015 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|