|
Brazilian Journal in Health Promotion
Fortaleza University
ISSN: 1806-1222 EISSN: 1806-1222
Vol. 24, No. 1, 2011, pp. 63-72
|
Bioline Code: bh11010
Full paper language: Portuguese
Document type: Research Article
Document available free of charge
|
|
Brazilian Journal in Health Promotion, Vol. 24, No. 1, 2011, pp. 63-72
en |
More than educate.... health promoting actions and healthful environments in the perception of teachers from municipal public school.
da Silva, Rosangela Dantas; Catrib, Ana Maria Fontenelle; Collares, Patrícia Moreira Costa & da Cunha, Simone Trindade
Abstract
Objective: To investigate the perception of public school teachers in the city of Aracoiaba-
CE, Brazil, on health promoting actions and healthy environments.
Methods: This was a
case study conducted in public school, in April 2009, with the participation of 26 elementary
school teachers. For collecting data we used the technique of group interview. Content
analysis of Laurence Bardin was applied for data analysis.
Results: The perception of
teachers interviewed in relation to health promoting actions and healthy environments was
restricted to focal experiences. Therefore, it was necessary to consider how teachers work the
health issue in school environment, as well as the link between education for health and the
scheduling of all school subjects.
Conclusion: The knowledge of teachers on health seemed
to be relevant but lacking of a better insight into the concepts. Health practices developed in
school related to emergency measures such as Dengue and activity directed to oral health.
We believe that health promotion in school should be a permanent action that contributes to
the development of capacity, acquisitions and skills of each individual and the community.
Keywords
Education; Health Promotion; Health Education
|
|
pt |
MAIS QUE EDUCAR... AÇÕES PROMOTORAS DE SAÚDE E AMBIENTES SAUDÁVEIS NA PERCEPÇÃO DO PROFESSOR DA ESCOLA PÚBLICA
da Silva, Rosangela Dantas; Catrib, Ana Maria Fontenelle; Collares, Patrícia Moreira Costa & da Cunha, Simone Trindade
Resumo
Objetivo: Investigar as percepções dos professores da escola pública no Município de
Aracoiaba-CE, Brasil, sobre as ações promotoras de saúde e ambientes saudáveis.
Métodos:
Tratou-se de estudo de caso realizado em escola pública, no mês de abril de 2009, com a
participação de 26 professores do ensino fundamental. Para a coleta de dados utilizou-se
a técnica de entrevista grupal. Para análise dos dados aplicou-se análise de conteúdo de
Laurence Bardin.
Resultados: A percepção dos professores entrevistados em relação a ações
promotoras de saúde e ambientes saudáveis restringiu-se a experiências focais. Portanto, fezse
necessária uma reflexão sobre como os professores trabalham a saúde como temática no
ambiente escolar, assim como a articulação entre a educação para a saúde e a programação do
conjunto das matérias escolares.
Conclusão: O conhecimento dos professores sobre saúde
mostrou-se relevante, entretanto desprovido de uma noção mais aprofundada dos conceitos.
As práticas de saúde desenvolvidas na escola se reportam a medidas emergenciais, como
a Dengue e trabalho direcionado à saúde bucal. Acredita-se que a promoção da saúde na
escola deva ser uma ação permanente que contribua para o desenvolvimento de capacidades,
aquisições e competências de cada indivíduo e da comunidade.
Palavras-chave
Educação; Promoção da Saúde; Educação em Saúde
|
|
© Copyright 2011 - Brazilian Journal in Health Promotion Alternative site location: http://ojs.unifor.br/index.php/rbps
|
|